30 dni na zgłoszenie wniosku o upadłość. Jak liczyć?

Karolina Rokicka-Murszewska        18 września 2017        2 komentarze

Od czasu do czasu analizuję frazy wyszukiwarek na blogu. Zauważyłam, że wiele osób wchodzi często na bloga po frazach: przesłanki upadłości albo przesłanki ogłoszenia upadłości. Nie jestem w stanie stwierdzić, czy chodzi Wam o upadłość przedsiębiorcy czy raczej o upadłość osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, dlatego też poruszę dzisiaj jedynie wycinek problemu upadłości przedsiębiorcy, jakim jest termin na zgłoszenie wniosku o upadłość.

Pamiętam jak dzisiaj pewne marcowe popołudnie, kiedy wpadł do kancelarii jeden z klientów dysząc i mówiąc jednocześnie: – Pani mecenas, termin! Za dwa dni upłynie termin na zgłoszenie wniosku o upadłość mojej firmy!

– Serio? – zdziwiłam się trochę. Współpracowaliśmy krótko, ale zdążyłam się nieco zorientować w finansach pana Piotra i jego spółki. – Jak pan to obliczył? – spytałam. Słysząc jego wyjaśnienia, wszystko stało się jasne i, na całe szczęście, zdecydowanie mniej pilne 😀

– Proszę spokojnie usiąść, odetchnąć, napić się wody. Mamy jeszcze co najmniej dwa tygodnie na przygotowanie wniosku – powiedziałam i kątem oka zobaczyłam, jak twarz pana Piotra przybiera z powrotem kolor różowy, zamiast tych fioletów i zieleni jeszcze przed chwilą.

Dlaczego tak? Odpowiedź znajduje się dosłownie w trzech przepisach Prawa upadłościowego:

Art. 11 ust. 1

Dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

Art. 11 ust. 1a

Domniemywa się, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza 3 miesiące.

Art. 21 ust. 1

Dłużnik jest obowiązany, nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości.

Jak to się przełoży na życie i faktury VAT? Mamy 30 dni na złożenie wniosku (od dnia, w którym wystąpiła przesłanka ogłoszenia upadłości, a więc od dnia, w którym staliśmy się niewypłacalni w świetle przepisów). Powinniśmy więc złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości przed upływem 4-ego miesiąca od daty wymagalności 2-ego z kolei niezapłaconego w terminie zobowiązania. A więc przykładowo:

Pierwsza faktura niezapłacona FV miała termin płatności 5 listopada 2016 r., druga – 20 listopada 2016 r. Trzy miesiące, po których staliśmy się niewypłacalni, upłynęło nie 5 lutego 2017 r., a dopiero 20 lutego 2017 r. i od tego dnia mamy 30 dni na złożenie wniosku o upadłość. Pan Piotr wpadł do mnie koło 5 marca 2017 r. Na szczęście do 22 marca 2017 r., kiedy upływało 30 dni na złożenie wniosku, mieliśmy trochę czasu.

Zdążyliśmy bez problemów 🙂

———————-

Jeśli zaciekawiła Cię ta historia i chciałbyś porozmawiać ze mną o swojej historii i problemach przedsiębiorstwa, koniecznie napisz!

Formularz kontaktowy znajdziesz w zakładce “Kontakt”.

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Ewa Kwiecień 5, 2018 o 22:12

Czyli termin liczy się od ostatniej niezapłaconej faktury? W mojej firmie niezapłaconych faktur jest dużo więcej niż dwie…

Odpowiedz

Karolina Rokicka-Murszewska Kwiecień 6, 2018 o 19:31

Pani Ewo, niestety – nie od ostatniej, ale tak, jak wskazałam: wniosek o ogłoszenie upadłości przed upływem 4-ego miesiąca od daty wymagalności 2-ego z kolei niezapłaconego w terminie zobowiązania. Wtedy powstaje niewypłacalność, która jest przesłanką ogłoszenia upadłości.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Publikując komentarz przekazujesz Kancelarii swoje dane osobowe, w tym imię i nazwisko, pseudonim, numer IP, swój adres e-mail i ewentualnie adres strony internetowej. Podanie tych danych jest dobrowolne, ale bez ich przekazania nie będę mogła odpowiedzieć na Twój komentarz. Widoczny na stronie będzie wyłącznie podpis, data opublikowania komentarza oraz ewentualnie adres podanej przez Ciebie witryny internetowej. Administratorem Twoich danych osobowych stanie się Sienkiewicz i Zamroch Radcowie prawni sp.p. (ul. Warszawska 4/3, 87-100 Toruń). Twoje dane osobowe będą przez nas przetwarzane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na komentarz. Szanujemy Twoją prywatność - dane nie będą przekazywane do innych podmiotów, za wyjątkiem podmiotu obsługującego niniejszy formularz oraz naszą pocztę e-mail. Dane będziemy przechowywać przez okres publikacji komentarza – po tym okresie zostaną usunięte. W każdym czasie możesz się również zwrócić do Kancelarii z żądaniem sprostowania, usunięcia swoich danych, wniesienia sprzeciwu, przeniesienia do innego podmiotu lub ograniczenia ich przetwarzania – wystarczy, że napiszesz wiadomość na adres: radcowie@radcowie.biz. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia ogólnego o przetwarzaniu danych osobowych (RODO). Jeżeli według Ciebie Twoje dane są przetwarzane nieprawidłowo, masz prawo złożenia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: