Nowelizacja ustawy o KRS i innych – adres dla doręczeń członka zarządu, kuratela i elektronizacja postępowania rejestrowego

Karolina Rokicka-Murszewska        29 stycznia 2018        4 komentarze

Wielokrotnie już pisałam na blogu o ustawie nowelizującej ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym i niektóre inne ustawy. Jest to ustawa ogromna, zmieniająca kilkadziesiąt ustaw i łącząca w sobie różne wątki – od zmian w zgłoszeniach osób reprezentujących spółkę (adres dla doręczeń członka zarządu) oraz postępowaniach przymuszających, przez kuratelę i kwestie z nią związane (likwidacja kuratora rejestrowego, ustanawianego na podstawie art. 26 ustawy o KRS), aż po elektronizację postępowania rejestrowego.

Postaram się nie powtarzać tych wątków, które już zostały opisane (a więc zakresu dostosowywania polskich rejestrów do prawa UE i ich integracji oraz spraw kurateli) – linki do wpisów zostawiam Wam na dole tego wpisu.

Adres dla doręczeń członka zarządu

To, co ważne, to z całą pewnością konieczność dołączenia do wniosku o wpis osób reprezentujących dany podmiot, obok ich zgody, także adresów dla doręczeń (art. 19a ust. 5 uKRS). Każdorazowa zmiana wymaga zgłoszenia, będzie to bezpłatne (nowy ust. 5b, 5c w art. 19a). Bardzo ważny przepis przejściowy (gdybyście przypadkiem pomyśleli sobie – mnie to nie dotyczy, bo nie będę na razie zmieniał zarządu):

Art. 34 ustawy nowelizującej:

Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek złożyć do akt rejestrowych aktualne oświadczenia, o których mowa w art. 19a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w zakresie obejmującym adresy do doręczeń, przy pierwszym wniosku składanym do sądu rejestrowego, nie później jednak niż w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, chyba że informacja o adresie do doręczeń znajduje się w aktach rejestrowych.

 

Elektronizacja postępowania rejestrowego

Przede wszystkim – wprowadzony zostanie obowiązek składania wszystkich wniosków do KRS drogą elektroniczną (spokojnie! Dopiero od 1.03.2020 r.). Ma to wyeliminować zwroty (uzupełnianie braków formalnych), bo system będzie sugerował nieprawidłowość wypełnienia. Usprawni to pracę sądowego sekretariatu, ponieważ nie będzie konieczności przepisywania papierowego wniosku do komputera. Komponuje się to również wymogami unijnymi, wynikającymi z wejścia w życie dyrektywy BRIS.

A skoro elektroniczny wniosek – to i elektroniczny akt notarialny. Zostanie stworzone Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych, w którym notariusz, niezwłocznie po sporządzeniu aktu, umieści elektroniczny wypis aktu.

Sprawozdanie finansowe (i również skonsolidowane SF) także będzie składane w formie elektronicznej.

W art. 45 ust. 1 zaproponowano dodanie ust. 1f.:

Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Kuratela

Moje wpisy na temat zmian w kurateli, wynagrodzeń, reprezentacji podmiotów i działań kuratora po zakończeniu kurateli:

Ministerialne propozycje zmian w kurateli. Cz. II – kurator z art. 42 KC

Ministerialne propozycje zmian w kurateli. Cz. III – wynagrodzenie kuratora i kwestie procesowe

 

Poczytaj także inne wpisy:

Hot news! Będą zmiany w ustawie o KRS

Dyrektywa BRIS, zintegrowany KRS i Unia Europejska

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Kamil Styczeń 29, 2018 o 11:00

Faktycznie obszerna i dość rewolucyjna nowelizacja. Widać że Ministerstwo nie próżnuje 🙂 Szkoda tylko że do czerwca będzie przesunięte wprowadzenie elektronicznego Rejestru Restrukturyzacji i Upadłości.

Odpowiedz

Karolina Rokicka-Murszewska Styczeń 29, 2018 o 22:13

Kamil, fakt, rewolucja w wielu kwestiach. Ale akurat być może nie największa – CRRU prawdopodobnie nie powstanie w ogóle: KRZ. Kolejny skrótowiec, do którego musimy przywyknąć

Odpowiedz

Kamil Styczeń 30, 2018 o 08:10

No tak, nie CRRU a KRZ, ale z tego co wynika z projektu, co do zasady KRZ ma mieć te informacje i funkcjonalności które miał posiadać CRRU. Dla mnie zmiana która zlikwiduje obecną formę dokumentacji spraw upadłościowych (a w szczególności wykładanie dokumentów w Sekretariacie sądów) to krok w dobrym kierunku. A w praktyce zobaczymy jak będzie.

Odpowiedz

M.M Styczeń 30, 2018 o 19:26

Tak jak już o tym rozmawialiśmy, ta nowelizacja, choć trochę straszna (jak to wyjdzie w praktyce?) jest absolutnie konieczna.
Mój sąd rejestrowy totalnie się nie wyrabia – brakuje orzeczników, ludzi w sekretariacie (nikt nie chce pracować w Wawie za taką płace), serwer jest na skraju załamania. A spółek przybywa, spółka z o.o to teraz podstawowa forma prowadzenia działalności. Ale ułatwiając dostęp do niej jakoś nikt nie myślał, że państwo ponosi konkretne koszty istnienia osób prawnych – ktoś musi je rejestrować, ktoś przymuszać o sprawozdania finansowe etc. Coś zrobić trzeba.

Z bardziej konkretnych uwag, zastanawia mnie po co adresy do doręczeń dla członków zarządu. Przecież to już jest – art. 167 par 3 KSH. Należałoby ten obowiązek rozszerzyć na spółkę akcyjną, gdzie nie wiedzieć czemu on nie wystepuje.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: